Research Results
Below is a compiled list of research results summaries. The results relate to several CAM modalities and cancer types. For more research results visit the NCI CAM News stories page.
Acupuncture
- Acupuncture Reduces Joint Pain in Some Women with Breast Cancer
- MD Anderson Study Suggests Acupuncture Given Alongside Radiation may Help Reduce Xerostomia
Alternative Medical Systems
Botanicals
- Laboratory Study Suggests Potential Anti-Cancer Benefit of Ginseng
- Ginger Helps Reduce Nausea from Chemotherapy
- Study Indicates Ginkgo Biloba Does Not Reduce the Risk of Cancer
- Laboratory Study Suggests Potential Anti-Cancer Benefit of White Tea Extract
- Antioxidant Supplement May Prevent Return of Precancerous Colorectal Growths
- International team finds a bioactive protein from ancient medicinal plant may help combat melanoma and other cancers
- USC study finds marijuana use may increase risk of testicular cancer
Diet
- Breast Cancer Survivors Test Diet High in Fruits, Veggies
- WHEL Study Results
- A Low Fat Diet Wins
- Diet May Protect Against Gene Changes in Smokers
- NIH study finds calorie restriction does not affect survival
- USC animal study finds fasting makes brain tumors more vulnerable to radiation therapy
- UC Davis study links breast cancer risk to early-life diet and metabolic syndrome
- Dana Farber study finds a starchy, high carbohydrate diet is associated with recurrence of colon cancer
Exercise Therapies
- Weight Lifting Does Not Exacerbate and May Improve Lymphedema Symptoms After Breast Cancer
- New Research Suggests Yoga may Help with Fatigue-related Symptoms in Breast Cancer Survivors
- Researchers Isolate Messenger Protein Linking Exercise to Health Benefits
- Thomas Jefferson University Study Finds Walking Can Help Alleviate Fatigue After a Cancer Operation
- UNC Analysis Finds Exercise, Even Mild Physical Activity, may Reduce Breast Cancer Risk
- NIH study finds leisure-time physical activity extends life expectancy as much as 4.5 years
- Dana-Farber researchers discover regulator linking exercise to bigger, stronger muscles
- Obesity, physical inactivity linked with risk for certain molecular subtype of colorectal cancer
- Pilot study examines feasibility of tai chi intervention in older cancer survivors
General/Multiple
- Natural Compounds Studied for Prevention of Colon Cancer
- Study Examines Impact of Lifestyle Changes on Breast Cancer Outcomes
- Study Finds Shark Cartilage Extract Does Not Improve Lung Cancer Survival
- Minnesota study finds adhering to lifestyle guidelines reduced mortality in elderly female cancer survivors
Mind-body
- Hypnosis Before Breast-Cancer Surgery Reduces Pain, Discomfort, and Cost
- MD Anderson study finds qigong improves quality of life for breast cancer patients undergoing radiation therapy
Nutritional Therapeutics
- Selenium May Augment Finasteride in Preventing Prostate Cancer
- Fish Oils May Help Fight Prostate Cancer Progression
- Coenzyme Q10 Studied for Relief of Fatigue in Breast Cancer
- Phytonutrients Shown to Inhibit Cancer Stem Cells from Regrowing Tumors
- Carnitine Supplementation for Cancer-Related Fatigue: A Clinical Trial Update
- UCLA Study Finds Low-fat, Fish Oil Diet Slows Growth of Prostate Cancer Cells
- University of Michigan Study Finds Ginger Root Supplement Reduced Colon Inflammation Markers
- PDQ® Summary: Prostate Cancer, Nutrition, and Dietary Supplements
- Northwestern University Study Finds Soy Isoflavone Supplements Did Not Provide Breast Cancer Protections
- Georgetown Study Links Breast Cancer Resistance to Timing of Soy Consumption
- Mayo Clinic Study Finds Nutritional Supplement Works Against Some Pancreatic Cancer Cells in Mice
- Vanderbuilt Study Finds Eating Cruciferous Vegetables May Improve Breast Cancer Survival
- University of Chicago Scientists Find that Beehive Extract Shows Potential as Prostate Cancer Treatment
- NIH Study Finds that Coffee Drinkers have Lower Risk of Death
- Multi-institute Study Finds Folic Acid May Reduce Some Childhood Cancers
- Harvard Study Shows Coffee Consumption Inversely Associated with Risk of Most Common Form of Skin Cancer
- University of Chicago study finds grapefruit juice lets patients take lower dose of cancer drug
- UCLA Study Finds That Green Tea Reduced Inflammation, May Inhibit Prostate Cancer Tumor Growth
- Columbia University Medical Center Researchers Identify Mechanisms of Action for Green Tea Extract in Breast Cancer Prevention
- Brigham and Women's study finds women with higher carotenoid levels have reduced risk of breast cancer
- Caffeinated coffee linked to lower risk of some oral cancers
- Baylor study finds vegetable compound could become ingredient to treating leukemia
- Fruit and vegetable intake is associated with lower risk of ER-negative breast cancer
- Study finds high soy diet before lung cancer diagnosis improves survival
Vitamins
- Alpha-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention (ATBC) Trial
- Calcium and Vitamin D Supplements Offer Modest Bone Improvements, No Benefits for Colorectal Cancer
- Vitamin C as a Potential Anti-Cancer Agent: Progress and Controversies
- Vitamin D Concentrations in Blood Not Linked to Risk of Less Common Cancers
- Vitamin E Supplements Tied to Increased Risk of Prostate Cancer
- Jefferson University-led Team Studies High Dose Vitamin C for Advanced Pancreatic Cancer
- Roswell Park-led Study Finds Vitamin D Influences Racial Differences in Breast Cancer Risk
- UNC Study Finds Genetic Marker in Vitamin D Receptor Gene Associated with Increased Pancreatic Cancer Survival
- Multi-institution study finds high consumption of vitamin E may lower liver cancer risk
- Harvard study finds folic acid, vitamins B6 and B12 do not affect colorectal adenoma risk
- Brigham and Women's study finds daily multivitamins reduce risk of cancer in men
- Ohio State-led study shows how vitamin E can help prevent cancer



